skrivstilen

20141118-141134.jpg
hittills idag har jag funderat på en hel del. inte olikt andra dagar i och för sig. klockan är 14.14.
1. skrivstilen. stilskrivning ska utgå ur läroplanen (eller handlar det om läroplan eller praktik i skolan?). i alla fall rapporterar yle att det snart är så att ingen skriver skrivstil. egentligen är det väl så att alla skriver med en skrivstil och alltså har en skrivstil oberoende om skrivstilen kvarstår eller ej. men jag förstår naturligtvis vad skrivstil betyder här. själv lärde jag mig den nya skrivstilen versione 1988, efter det har det kommit ett antal nya skrivstilar. när jag ser handskrivet material runt om i samhället är det väldigt sällan jag verkligen ser något skrivet med någon av dessa skrivstilar. det mesta av de flesta är ett slags mellanting mellan små spretiga textade bokstäver och en icke-stilren skrivstil. så katastrof är det väl inte att skrivstil småningom är något som inte lärs ut. däremot är det katastrofalt, eller åtminstone oroväckande om det är så stor skillnade mellan att skriva för hand och skriva på dator som det verkar vara enligt de som intervjuats i yleskrivelsen – att ungdomar inte kan fokusera på innehåll om de måste anstränga sig med handen och pennan. nu när jag läser om yletexten ser jag att den är uppdaterad och kanske aningen tydligare än den var imorse men jag tycker ändå att papper och penna är viktigt för att läsa sig skriva. att skriva handlar om så mycket mer än att knappra ner ord på en skärm, förvisso också om mer än att forma ord på ett papper.

2. elektricitet. använder vi i norden för mycket elektricitet? hur ska man göra för att trappa ner på elektricitetkonsumtionen? hur ska man bo? vilka apparater är ok? se nr. 1 att skriva på dator eller pekplatta eller annan manick kräver elektricitet. kanske vi/jag kunde börja där? (alternativ: kånka omkring på skrivmaskinen, eller papper och penna). och skippa telefonen-som-måste-laddas-varje-dag.

3. andré linman gör en edith piaf och ångrar ingenting. jaha. jag kommer ihåg när sturm und drang-typerna tjuvrökte utanför citymarket i vasa. very rockandroll. tänkte ändå se dokumentären när den visas.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Bild | Det här inlägget postades i åhå!, dagens bild, Funderingar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till skrivstilen

  1. ponks skriver:

    milde tid, din text gav mig just en sån där insikt i att det antagligen finns halvvuxna mänskor som knappt har använt handskrift alls omkring oss… hur konstigt det liksom känns att tänka på en sån sak som för en själv har varit så otroligt självklart och som har lagt grunden till allt annat skrivande – att nu är det ju överhuvudtaget inte självklart mer.

    • heidi skriver:

      ja! exakt! fick en sån insikt om att rita och teckna när jag hörde peter greenaway tala om allt han talade om på aboa gora i somras (var det så att du också hörde nåt av hans crazypladder?): att de flesta ju faktiskt aldrig ritar nåt i hela sitt liv efter att de haft sin sista teckningslektion i skolan. märkligt. märkligt.

      • ponks skriver:

        Jo, jag hörde hans crazypladder med ett halft öra, tyckte det var ytterst mysko.
        Det är nu också helt bisarrt att man skulle sluta rita efter skolan, det är ju först sen man BÖRJAR rita, haha!

Kommentera

