sjuktlokallokaltvcounty

ni kommer kanske ihåg sjukt lokal lokal-tv? om inte klickeliklicka här och bekanta er med fenomenet. jag har sett en del av inslagen och har skrattat åt vissa grejer, andra grejer har jag inte gillat – sådant som målat ut personer på ett elakt sätt, sådant som förlöjligat. jag växte upp i sjukt-lokal-lokal-tv-county och vet vem många av personerna i inslagen är. jag vet också hur de frivilligt, år efter år, arbetat för att dokumentera händelser i byn – lagt ner mycket tid på att upprätthålla kanalen – bidragit till att det finns ett stort arkiv, ja ett kulturarv. visst, en del grejer är komiska. det tror jag att de som gör programmen inte är helt omedvetna om. men vi måste komma ihåg att det är mycket lättare att sitta och kritisera eller skratta åt saker än att själv hugga i och medverka.

jag noterade nyss att det i kväll kommer en repris av gårdagens sändning. ett inslag är ”ur arkivet: djurens karneval i skolan”. herregud, jag kommer ihåg den maskeraden. maskerad-dag hörde till de jobbigare inslagen i skolan vill jag minnas. jag kommer ihåg att hela min årskurs var utklädda till olika slags fåglar… hmmm… kanske knäpper jag in mig på sidan och kollar sändningen.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i åhå!, tv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

