hatt och väst

hatt, hatt!
väst, väst!

det lilla syskonbarnet ropar hatt varje gång en cyklist eller motorcyklist åker föri. för att uppmärksamma hjälmen på trafikantens huvud. ibland byts utropsteckenropet ut mot ett frågeteckensrop. hatt? hatt? ja, varför har inte personen hjälmen på? aj, aj, man ska alltid ha cykelhjälm när man cyklar eller sitter på cykeln.

när det är mörkt ute försäkrar sig den lille om att alla har västen på, reflexvästen. jag har ingen sådan, jag har ett antal reflexer som dinglar från arm och jacka men vet ur bilistperspektiv att en väst lyser upp personen flera gånger mer än en liten reflexbricka. så, jo, jag ska bättra mig.

häromdagen såg jag en cyklist med en kärra bakom. i kärran satt två barn. ingen av de tre bar hatt. jag kan förstå att en vuxen väljer att inte använda hjälm (men det finns ingen bra motivering för att inte använda hjälm…) men att man riskerar sina små barns små huvuden förstår jag inte överhuvudtaget. inte ens fast barnet bara sitter bakpå och cykeln leds. inte alls.

så, på med hatten och västen!

dagens tips!

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i cykel, viktigt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till hatt och väst

  1. Ann skriver:

    Håller med. Det är dumt att barnen ska lära sig fel redan från början. Gul reflexväst tillsammans med cykelhjälm är billiga livförsäkringar. Cyklar man bland bilar på sommaren tycker jag också att västen ska sitta på. Det finns faktiskt nätta tunna västar att köpa numera så det behöver inte bli så varmt.

Kommentera

