just det, ännu om aboagora: hannu väisänens skriv- och ritritualer

jag hade ännu tänkt orda några ord om aboagorakonferensen häromveckan. ett tips som jag tog till mig, och som i viss mån påminde om en scemalagd residensvistelse jag hade för några år sedan, var när Hannu Väisänen pratade om hur ha delar upp sin tid mellan skrivande och målande. under sina skrivperioder börjar han dagen med att under en timme rita/måla i ett häfte/ en bok och under sina målningsperioder börjar han varje dag med att skriva ner lösa anteckningar i en skrivbok. väisänen berättade att han drog upp en äggklocka och lät minuterna ticka iväg. när klockan ringde slutade han. min timme var inte lika rigoröst avgränsad, den var mer på ett ungefär.

det intressanta var att väisänens föreläsning i övrigt handlade om hur demystifiera den kreativa processen, hela hans rubrik löd: creation under a curse. useful och useless? how to demystify a creative process? han talade om några möjligen galna konstnärer under världshistorien Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud, Fanny Mendehlsson och Lee Krasner. och han talade om hur han inte identifierar sig med den galna konstnären. men, det intressanta var att han i några små ord när han talade om måla-skriva-strategierna nämnde att han skulle bli galen om han inte höll sig till dessa scheman. hmm… sa han det så där som något han möjligen bara slängde ur sig, som en kul grej, eller sa han det så att han verkligen menade just det, att strikta scheman håller konstnärssinnet friskt (och fräscht?).

i alla fall. jag har tänkt försöka mig på en liten stunds tecknande varje morgon. få sig om det funkar.

 

 

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i fixa, Funderingar, konst, Poesi, skriva. Bokmärk permalänken.

Kommentera

