arbete betyder glädje, se så glad jag är (*stelt leende*)

 

jag såg den här dokumentären, work hard – play hard (lyckas inte få in den i en ruta här på bloggen… sorry…, )som mari skrev om på thisemptyflow. jag började mest tänka på ett klipp ur den brittiska komediserien black books:

och när jag inte tänkte på det klippet försökte jag komma fram till vad det var som var mystiskt med dokumentären. jag håller med det mari skrev, och jo, det är nåt av skräckfilm över dokumentären. de medverkande uttrycker sin glädje över att arbeta men man ser dem aldrig glada. det trivs med sitt arbete men man får aldrig veta vad de faktiskt gör. det blir liksom klarare vad konsulterna och team-building-instruktörerna gör. i övrigt verkar det viktigaste vara att det ska framstå som om arbetet är viktigt, att förutsättningarna för det viktiga arbetet är de bästa – en arbetsmiljö som ska vara hemtrevlig men ändå inte för mycket påminna om ett hem. flexibelt och mysigt – men inte för mysigt (kanske inte ens en egen arbetspunkt), demokratiskt och icke-teritoriellt ska det vara.

hmmm…

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i arbeta ute, åhå!, dokumentärtipset, Funderingar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till arbete betyder glädje, se så glad jag är (*stelt leende*)

  1. Mari skriver:

    Du sätter fingret på en av konstigheterna tycker jag, just den där glädjelösheten gjorde en del av kusligheten.

Kommentera

