rädisor som tappar färgen

20140710-203635.jpg

en dag – eller kanske var det kväll – i våras fixade jag till ett litet trädgårdsland. där växer nu zuccini, morötter, nåt jag glömt vad det var och rädisor. det sistnämnda är det ända som växer så det knakar. jag har inte hört det men sätt sprickorna i den röda ytan. jag gallrade i raderna och lät några av de starka små sakerna smaka.

efter några timmar hade de små rötterna blivit sladdriga och jag drog mig till minnes ett tips jag snappat upp i nåt matlagnings tv-program, eller kanske var det en gång live på ett recycling event. jag är sorry att jag blandar ihop här men kommer nu på att det actually var förra sommaren ungefär den här tiden när jag satt i ett litet café på mill road i cambridge som jag hörde tipset. spring onions ska man förvara i en skål med vatten i kylskåpet. that way they keep fresh.

jag tänkte att det samma kanske gäller för rädisor och ploppade ner dem i en skål med vatten. en stund senare var de krispiga och stela… men, men… en del av färgen hade försvunnit.

är det så, att den röda färgen på rädisor är vattenlöslig?

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Bild | Det här inlägget postades i djur & natur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

