flera år senare

i några år nu. i några år har jag arbetat med texterna jag arbetar med. under dessa några år har jag också arbetat med en hel del annat. och den här våren har en hel del annat tagit över en stor del av min tid. och en del tid har jag ägnat åt texterna, åt fragmenten, dikterna som ingår i zon, diktsamlingen som utkommer i höst. i september.

september är en fin månad. människor som betytt mycket för mig fyllde år den månaden. människor som betyder mycket för mig fyller år i den månaden. ett visst datum i september kommer i år att ha en speciell betydelse. det är ett 100-årsjubileum men 100-åringen finns inte här längre.

mång andra datum har också betydelse. datum gräver sig fast i mig. jag kommer ihåg datum. födelsedagar, första gången jag vann en friidrottsmedalj, skolavslutningar, och allt möjligt annat.

senaste måndag. kanske sista gången jag såg en gammal person vid liv. vi vinkade länge till varandra när jag gav mig av.

för en månad sedan sa jag till henne att jag kommer att sakna henne mycket. hon sa tack. det tyckte jag var fint. och lite oväntat (inte för att jag vet vad jag hade väntat mig). idag, när vi med bilen susade förbi hennes barndoms hemort tänkte jag på skolmuseet där, det som vi talade om när vi sågs när pratet ännu flöt och händerna hade värme i sig. jag ska besöka det i sommar.

personen som inte blev 100 år sa till mig. sakna mig inte så mycket, inte för mycket. och jag förstod inte vad hon menade förrän flera år senare. i saknaden.

dagens datum då, vad kommer jag ihåg med 30.5. 2014. kanske att jag förvånade mig över att det redan är slutet av maj. snart början av juni. att jag såg mitt barndomshem utan den stora tallen, den som stod bredvid lekstugan och skymde morgonsolens strålar.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

