det farliga arbetet

jag kommer ihåg när jag sommarjobbade som journalist på vasabladet för ett antal år sedan. mitt rum i huset i åbo hyrde jag ut till en kille från usa. han är en av de som sagt till mig ”wow, you´re a journalist? thats brave”. jag kan inte säga att mina journalistiska uppdrag varit av ett sådant slag att jag någonsin skulle ha befunnit mig i fara. lite knepigt har det varit några gånger (men det har mer berott på mina egna begränsningar), aldrig farligt. till det ska tilläggas att jag bara under korta perioder fungerat som allmänreporter, främst har jag jobbat inom det kulturjournalistiska fältet. på sätt och vis betyder ju det också att jag hållit mig i min komfortzon (sorry för det slitna ordet…).

på senare tid har det kommit ut i dagsljus att många, även finländska, journalister blir hotade.

i höstas träffade jag en man bosatt i moskva. han hade under flera år levt under polisbevakning efter att han rapporterat om ett allvarligt fall av korruption.

imorse läste jag med sorg i hjärtat om det tragiska som hänt i kabul. nils horner, vars rapporter också hörts på radio vega, skjöts ihjäl på öppen gata. han med den lugna sakliga rösten. han som rapporeterat från många håll i asien. den röst som jag många gånger hört i nyhetstimmen. en röst jag lyssnat lite extra till.

jag gick in på hans twittersida. han har fått flera följare under dagens lopp. är det makabert, eller är det ett slags tribute? vet inte. men sorgligt är det att en journalist som horner inte mera finns.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

