hur många koder kommer du ihåg?

dörrkoder.

betalkortskoder.

nätbankskoder.

bibliotekskortskoder.

kombinationslåskoder.

telefonnummer.

nåt annat?

när jag gick i högstadiet fick jag mitt första bankkort, ett hype card. muskalen hype gick på svenska teatern i helsingfors. en dag i april 1995 åkte vi, en hel busslast skolelever (och andra) från vasa till helsingfors för att se föreställningen. men det var kortet jag skulle skriva om. silvrigt och glänsande var kortet, koden var 0007, nästan som james bond. jag fick ta ut max 100 mark per uttag.

igår skulle jag betala en hel del räkningar och grejer. jag loggade in på min nätbank och fixade undan betalningarna. en stund det ordnade jag biljetter till några små resor. i betalningsskedet kopplades jag vidare till nätbanken. jaha, bara att knappa in koderna.

******** och lösenordet **********

access denied.

va?

försökte på nytt.

igen. misslyckat försök.

med tanke på att jag så sent som i höstas testade för många gånger och måste uppsöka ett litet bakkontor på en liten ort långt hårifrån tog jag några djupa andetag, gick ett varv till köket, drack ett glas vatten och satt mig sedan ner och gjorde ytterligare ett försök.

igen. fail.

jag avslutade mina beställningsförsök.

letade i gamla kalendrar och anteckningsböcker.

har jag inte koderna uppskrivna någonstans.

nej. bra, för det mesta. inte nu.

jaha.

 

(och för att göra en lång story kort. efter några timmar gjorde jag ett nytt försök. loggade in. utan problem. en liten siffra. en tidigare fel. nu rätt. ordningen återställd. jag kan mina koder.)

 

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till hur många koder kommer du ihåg?

  1. Mari skriver:

    Det är intressant med såna där koder och hur en minns dem. För mig sitter siffrorna liksom i kroppen, i fingrarna på tangenterna eller bankautomatens knappar. Börjar jag tänka efter är det kört, det blir black-out, alla numror körs ihop och det blir en enda siffergegga. Men sen försöker jag på nytt, utan att tänka, försöker låta fingrarna göra sitt – och sen plötsligt blir det rätt! Det låter lite newageigt suspekt att prata om kroppsligt minne men tja, kanske det ligger nåt i det?

    • heidi skriver:

      kroppsminnet, ja! så kommer jag också ihåg bankkortets kod. har svårt att räkna upp siffrorna (och det är ju inte meningen att jag ska göra det egentligen…)

      • heidi skriver:

        hade lite fler tankar om kroppsminnet också, det där med att glömma en grej, gå till en viss plats i rummet. komma ihåg. känner du igen? kroppen-på-en-viss-plats-i-rummet-minnet. kanske värt ett helt inlägg.

  2. Mari skriver:

    Känner absolut igen! Och det har inte så mycket att göra med att försöka logiskt klura ut var i rummet jag kan tänkas ha varit när jag glömde saken. Utan mer kallt – varmare – varmt – lek. Ser fram emot potentiellt inlägg om minnet!

Kommentera

