17 dec. 17 böcker jag minns

på facebook och bloggar har det snurrat en grej där personer listar 10 böcker som betytt mycket för dem. eftersom det är den 17e december idag och jag försöker hålla mig till ett system där jag enligt dagsform, tid och förmåga listar lika många grejer som siffran i datumet, siktar jag på en lista på 17 böcker jag minns och som gjort intryck på mig.

1. fyra lejon äter middag, av allan rune pettersson
2. vem ska trösta knyttet, av tove jansson
3. hur gick det sen?, av tove jansson
4. ABC, av lennart hellsing
5. minus i stora världen, av sven nordqvist
6. mamman och den vilda bebin, av barbro lindgren
7. sagoslurken, av christina andersson
8. ebba och didrik, av christina herrström
9. tordyveln flyger i skymningen, av maria gripe
10. * en bok jag hörde som högläsning på trean eller fyran i lågstadiet, den handlade om ett antal barn (en hette helen, en annan david, några av karaktärerna var också syskon, tror jag) som på nåt sätt kom till en annan värld (tror det var genom ett hemligt hus). så ja, så bra kommer jag ju inte ihåg den här boken… kanske det finns någon som kan hjälpa mig? (översatt från engelska var den. utkommit på 1980-talet skulle jag tro.)
11. 7A, av bjarne reuter
12. the great gilly hopkins, av katherine paterson
13. en levande själ, av pc jersild
14. kämpande tanke, av jacob tegengren
15. einsteins drömmar, av alan lightman
16. spelkortsmysteriet, av jostein gaarder
17. blomman och människobenet, av ann jäderlund

böckerna är numrerade ungefär i den ordning jag hört eller läst böckerna. nr 17 läste jag för ungefär 10 år sedan. naturligtvis har jag läst många, många fina böcker efter det men de rymdes inte med på listan den här gången.

*edit nr 10. via facebook förfrågan fick jag snabbt fram namn på bok och författare, Elidor, det gyllene landet, av Alan Garner (utkommit 1965 (och 1971 på svenska), inte på 1980-talet som jag gissade då tidigare).

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i julkalender. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 17 dec. 17 böcker jag minns

  1. Vad trevligt med någon annan som listar många barnböcker! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med tian, men jag har några bra kontakter jag kan kolla med. Återkommer!

    • heidi skriver:

      tack! jag ska slänga ut frågan till mina långstadiebekanta på fb också tror jag. det är intressant det där med vilka böcker som gjort intryck på en, de jag först kommer att tänka på är barnböcker. då var allt så stort och nytt. många barnböcker minns jag för att de var otroligt skrämmande men samtidigt lockande. som vuxen har jag också läst många böcker som varit viktiga för mig, men de ploppar inte lika snabbt upp när jag tänker på böcker jag minns.

Kommentera

