15 dec. min blåa mössas många liv

20131216-132052.jpg

jag har en blå mössa. jag inhandlade den en varm sommardag sommaren 2003. en äldre kvinna sålde den till mig på torget i mariehamn. jag såg den på långt håll, gillade den, den blev min. den är välstickad och har hållit bra. nu, drygt tio år senare, använder jag den ännu. ibland ofta, ibland mer sällan.

i går morse, inhandlade jag i hast en tågbiljett på stationen i åbo. jag köpte biljetten i en automat. det ösregnade när jag gick och var otroligt varmt inne på stationen. jag tog av mig mössan och satt den ovanpå automaten, tänkte, jag måste komma ihåg den.

jag halvsov hela resan fram till stationen där jag skulle byta tåg. när jag aningen skyndsamt plockade ihop mina grejer inför tågbytet insåg jag, mössan! var är mössan? den fanns ingenstans. en bild hoppade upp i mitt huvud: biljettautomaten och mössan som låg där.

det var inte första gången min mössa kommit bort. en gång tappade jag den på gatan utanför domkyrkan. jag trodde den var borta för evigt. den gången hittade min kompis den och jag fick tillbaka den samma dag.

en av mina äldre släktingar var inte så förtjust i mössan, hen kallade den ryssmössa.

hur gick det då med mössan igår? jag kollade upp hittegodsgrejer, ringde, skickade ett sms och hurra och jee! mössan fanns hemma hos oss när jag kom hem efter min lilla dagsutfärd.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Bild | Det här inlägget postades i julkalender. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 15 dec. min blåa mössas många liv

  1. minna lindeberg skriver:

    Den mössan visste var den låg.

Kommentera

