9 dec. diktsamling nio

20131209-230947.jpg

det här med siffror. jag har varit inne på det någon gång tidigare. om jag måste kolla att en dörr är låst, att den verkligen är låst, rycker jag i den tre gånger. ifall jag inte är helt säker på att den faktiskt är låst, rycker jag i den tre gånger till. och sen måste jag rycka i den ännu tre gånger. nio sammanlagt. jag rycker inte så hårt.

i alla fall. nio. jag kom att tänka på en diktsamling jag läste för ett antal år sedan. Fredrik Nybergs Nio, nine, neun, neuf. jag recenserade den boken i Ny Tid. så här skrev jag ”Antalet avdelningar i Fredrik Nybergs diktsamling Nio, nine, neun, neuf är nio plus en. Som bekant är nio, vid sidan av tre och sju, det tal som oftast återkommer i magiska och mystiska sammanhang.” och fortsättningen kan du läsa här.

 

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Bild | Det här inlägget postades i julkalender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

