8 dec. frukt

20131208-160230.jpg

dagen till ära radade jag upp åtta frukter på arbetsbänken i köket. jag iakttog dem en stund. ingen av frukterna rörde på sig. det var precis vad jag väntade mig. nu kanske någon frågar sig, eller mig, är tomaten en frukt? och det verkar vara en av de där frågorna som de lärda tvista om, eller? en snabb koll på wiki och jag konstaterar att tomaten är en potatisväxt som bär ätlig frukt. så att sånt. men det var ju inte det jag skulle skriva. ingen av frukterna rörde på sig, skrev jag. jag hoppas också att ingenting i frukterna rör på sig. när jag var fem, sex år, gick jag i ett halvdagsdagis. det hette barnholken. där satt vi alla barn som små fåglar och åt vår lunch. en dag fick plommon till efterrätt. en som hette niklas slutade plötsligt äta och gick fram till läraren. det fanns en mask i hans plommon. hela gruppen samlades runt honom för att se masken röra på sig. niklas åt inte upp sitt plommon. trots att vi andra åt plommon utan rörliga delar inuti måste inte heller vi äta upp våra.

 

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Bild | Det här inlägget postades i djur & natur, julkalender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

