ett hopea toffee-minne

20130917-233043.jpg
jag sneddade genom kiosken vid tågstationen, efter den fina releasefesten för sanna tahvanainens bok bär den som en krona. bland de hundratals godispåsar som hänger vid kassor i allt från posten till kiosker hängde nu också klassikern hopea toffee. svart klet som, om jag minns rätt, faktiskt är ganska gott.

jag kommer ihåg en nyårsafton, jag var sex eller sju år, vi firade hos våra grannar. alla barnen låg framför tv:n. vi tittade på alltmöjligt skumt medan vi väntade på kvällens höjdpunt: grevinnan och betjänten (the same procedure as every year, james!). i nåt skede av kvällen hade vi en stor godisskål framför oss, i den låg bland annat hopea toffee. någon sa att det smakar ännu bättre om man rullar godisbiten till en boll. alla andra tuggade frenetiskt för att få ta en till. alla rullande en boll av den svarta klumpen. nån sa, det går ännu bättre om man slickar på biten först. alla de andra slickade på det svarta kletiga och rullade biten mellan händerna. mmm, jo, kanske smakade det bättre. sen låg vi alla där med svarta runt munnarna med sockerkletiga händer.

hopea toffee har alltså lanserats på nytt. jag föll inte för frestelsen den här gången. men om jag köper en påse lovar jag att testa om det smakar bättre om man kletar ihop karamellen till en boll.

(förresten, jag har ett minne av en åter lansering av hopea toffee för ett antal år sedan, kanske 10? var det så?)

(förresten igen, det här inlägget är inte sponsrat, men om nån känner för att skicka lite sponsorkarkki, scanna in och mejla mig!)

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i åhå!, jee!, recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

