letar bland dokumenten och hittar årssammanfattningen för 2012

2012! Årets! Här kommer årets grejer förra året. Jag skrev ner det här för ett par, tre veckor sedan. Sen kom dokumentet bort när allt möjligt annat trängde sig på. Men här kommer det, årets det ena och det andra, sådant jag kom att tänka på. Sen finns det en massa andra kategorier, de ska jag ta upp en annan gång.

Årets present: Det egenhändigt handknutna fiskenätet min lilla systerson O fick i födelsepresent av sin morfar. Hans mor, och jag som skriver detta, har liknande nät bundna på 80-talet. I sommar ska vi fiska!

Årets dryck: Glögg. Tidigare har jag inte varit så förtjust i den röd-saftigt-sliskiga drycken. Men en lagom blandad version av alkoholhaltig och alkoholfri blir super. Ser redan fram emot nästa glöggperiod. (Kanske mjöd kunde bli en lika stor trend april/maj som mjöd i november/december? En gång för länge sedan tillverkade jag rabarbermjöd, bubbligt blev det.)

Årets blogg: Svårt, alla de cirka tie bloggar jag regelbundet läser. Jag håller mig lite hemlighetsfull här.

Årets bok: Min såklart, delta!

Årets tv-serie: The Walking Dead, The Mighty Boosh (har sett igenom den serien varje år sedan 2006), Palme-dokumentären i svt-tv-serie-format som kom kring årsskiftet.

Årets film: Såg inte så många filmer på bio och hittar ingen (på dvd el bio) som skulle ha utmärkt sig så där extra. Och ärligt talat, jag har svårt att komma ihåg vilka filmer jag såg 2012. The Road är det filmupplevelse som lämnat det största avtrycket i min själ de senaste åren.

Årets låtlista: First Aid Kit. Cats on Fire, New Order har jag lyssnat på mest det här året. Samtidigt kan jag konstatera att det här året nog var det året då jag inte hängde med gälande musik, eller åtminstone då jag märkte att jag inte vet vad det är för enerverande låt som hela tiden hörs på radion.

Årets youtube: Vincent som Loreen. Skrattattack, Bra koreografi, han hänger med i movsen. Påminde mig dessutom om när min bror var liten och kröp upp i soffan och myste till ”allt gå tu men”  (Björn Afzelius ”Tusen bitar”) och sedan spolade tillbaka till början när låten var slut, och lyssnade och sjöng med igen.

Årets sport: Squash. Hann inte spela så många gånger men roligt var det.

Årets person: Lilla O. Glad och sprattlig och lite drygt två månader gammal nu.

Årets promenad: Två promenader utmärker sig extra tydligt det här året. En från Runsala till Åbo och en från Lålby till Kristinestad och till Lappfjärd. Båda gångerna hade jag cykel med mig. Runsalapromenaden hade jag sällskap med mig, så den var aningen trevligare. Båda promenaderna berodde på punktering.

Årets teaterföreställning: De senaste åren har jag inte sätt så många teaterföreställningar. I höstas recenserade jag några pjäser för Vasabladet, fler blir det 2013.

Årets utställning: Colourscape. Ljuslabyrinten i Kuppisparken där hettan blev övermäktig och musiken påträngande, på allra bästa sätt.

Årets pryl: iFånen. Can´t live with you, can´t live without you… nå nä. Den prylen håller jag reda på för att den håller reda på mig.

Årets penna: Neopiko line 2, 0,3. Och den där som jag tappade på Aboa Vetus…

Årets insikt: Hej, jag kan ju skriva ner det jag tänker. Galen insikt av mig som skriver så gott som varje dag och ”hela tiden”. Men jag fick plötsligt en skrivinsikt. Det går sidådär att leva fram det.

Årets naturfenomen: Åskvädret i slutet av juli.

Årets maträtt: Kokos-sej med grön curry.

Årets morgonmål: Bananplättar med hallon och jordnötssmör.

Årets app: Ruzzle, Facebook-appen är nog den jag använt mest.

Årets radioprogram: Kulturtimmen på radio Vega. I och för sig lyssnar jag inte så mycket på radio nuförtiden. Men Vega slår jag på lagom till Kulturtimmen (om jag hinner, bättre var tidpunkten kring kl 18), och mot kvällen när jag lagar mat.

Årets borttappade: Böcker. Det här året har innehållit minst tre misstankar om borttappade böcker. En kom bort helt och hållet och har inte hittat hem… De två andra var biblioteksböcker. En återfanns 300 km norrut och en hade en jag återlämnat och bibliotekarien hade ställt den tillbaka i hyllan men inte avregistrerat mig som låntagare för just den boken.

Årets fortskaffningsmedel: Buss och tåg. Första plats tåg, andra plats buss. Till min stora glädje och överraskning tål jag numera en hel del bussåk utan att bli åksjuk.

Årets mössa: Min blåa som jag haft i 9 och ett halft år. (Inköpt på torget i Mariehamn under X3M:s Galleriet 2003… om nån nu minns det programmet mera…)

Årets spel (som inte är e-spel): Muuttuva labyrintti på Cosmic en sen kväll.

Årets bästa artister i närmiljön: Capricorn, Aalto, Twice. Bra spelning på Sointu! Ända minuset, människogruppen som satt alldeles invid de uppträdande och pratade med hög röst genom hela kvällen, move to the back row, borde vi ha sagt.

Årets tråkiga: Nättidningarnas kommentarspalter.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i Funderingar, jee!, skriva. Bokmärk permalänken.

Kommentera

