idag lärde jag mig att:

– finland var världens största bananexportör 1993. #jaEXPORTÖRinteimportör

– det finns en massa saker jag inte vet om staden vasa, österbotten och eu. #fintseminariumpåRitz

– jag inte var lika lång 1995 som jag är nu. jag provade en fin mörkblå vinterhalare jag hade då, krängde upp den över axlarna och märkte att den var för kort, tyget höll, nåt hände i min rygg. #lindrigtryggskott

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i åhå!, Funderingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till idag lärde jag mig att:

  1. Mia Skrifver skriver:

    Kan du lite utveckla det där med banaexportör? Det är lite som att få svar på en trivial pursuit fråga när du säger så där och inte mer. Vilka bananer exporterade vi? Var odlas dom? Har vi insett att vi inte är det idealiska landet för bananodling nu och lagt av? Sånt började jag bland annat fundera på, och skit med ryggen.

  2. heidi skriver:

    det var lite otydligt, bara som ett märkligt konstaterande. på seminariet där jag hörde det slängdes det också bara fram, för att väcka intresse antar jag, och fick en kort förklaring. det handlar om sovjetunionens fall, jag antar att bananimporten österut gick via finland. pga av handelsblockad kanske? måste fråga någon historiker. så tyvärr odlades inga bananer här… kanske man skulle försöka plantera ett bananskal och se vad som växer fram!

Kommentera

