nästan dagbok

jag hoppas verkligen att jag i morgon inte kan konstatera, jaha, det var i tammerfors det hände. det var medan tåget stod där vid perrongen som jag blev förkyld. jag sitter på tåget från helsingfors-vasa (bra vr för direkttåg till vasa! dåligt vr för pendolino!). runt omkring mig sitter människor som hostar och snuvar.

jag har inte råd att bli förkyld nu. jag har ju planer på att vara frisk i göteborg om en vecka. som tur är har jag petat i mig en massa havtornsbär den här hösten. det skyddar väl mot förkylning också om det sitter hostande och snuvande människor runt omkring en på ett tåg? visst!

idag vaknade jag med ett ryck kl 06.02. kl 07.04 rullade tåget mot helsingfors iväg. två timmar senare var jag framme och tog mig till dagmarsgatan och arbis och en kurs i att skriva lättläst.

sen hastade jag iväg och träffade en släkting. sedan hastade jag till tåget och var framme på stationen i god tid. tillräckligt god tid, lite för god tid. säker som en reaktion på brådskan till stationen förra torsdagen. då befann vi oss, efter en språngmarsch, bara på boulevarden, nänstans i närheten av ekbergs, när klockan var lite för mycket, tåget gick 23.03. vi ringde en taxi och hann. idag hoppade jag på spårvagnen vid operan fem över fem och var framme vid stationen typ tolv över. så tillräckligt god tid.

ok. nu en dryg timme kvar av resan.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

