den där tågbussen och goda våfflor i ekenäs

20120910-182758.jpg
i går hoppade vi på tåget till den lilla fina staden ekenäs. där hälsade vi, och alla mina andra syskon på systern som bor i e-näs. det var skoj, inte alltför ofta jag träffar de yngre, roliga varelserna i min barndomsfamilj. efter maten gick vi till voffeli & kaffeli, ett kafé som på många sätt påminner om vohvelikahvila i kokkola (tror jag skrivit om det någon gång). mysigt (och lite osigt) ställe! smeten hade just tagit slut när vi kom, så vi gick en kort promenad medan smeten rördes ihop. på promenaden tänkte jag på min mormor som studerade vid lärarinneseminariet på 1930-talet. hon berättade att hon och hennes kamrater på fredagar brukade gå till busstationens kafé och dricka kaffe och äta en glasspinne (för att kalasa till det lite).

efter våffelkalaset åkte vi hemåt. det blev en tråkigare resa än väntat. det går ju inte längre egentliga tåg till ekenäs. det går rälsbussar (tågaktiga grejer längs rälsen) och tågbussar (vanliga bussar). vi väntade på en tågbuss. och vi väntade och väntade. och ungefär 20 minuter försenat kom bussen. chauffören kunde inte lova att vi skulle hinna med tåget från karis, det finns inget system där tåget väntar på passagerare från bussen,
men vi hoppade på. så började den slingriga färden. prick klockan 18 svängde bussen ner mot karis tågstation. där på spåret stod vårt tåg! vi hoppade ur och sprang. längs perrongen, ner för trappor, genom gången, uppför trappor. och just när vi kommit upp åker tåget iväg! en miljon minus i protokollet för vr och bussen!

så vi slöade en timme i den mest döda småstad jag sett på länge.

nå, när vi väl kom hem kikade vi på insider med al p och russel c.

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i dagens bild, jee!, oh why?, recept, Resa, viktigt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till den där tågbussen och goda våfflor i ekenäs

  1. Micko skriver:

    Jamen det där systemet med tågbussar är ju så från en mörk djup håla. Det är inte en chans att bussarna någonsin sku vara i tid. Inte heller det lilla tåget som på somrarna är fullproppat med svettiga människor. Och jämfört med Ekenäs är Karis också en riktig liten dötrist grå stad. Det säger jag, för att jag älskar Ekenäs och egentligen inte bryr mig om Karis det minsta :).
    Så jag ger också hela systemet en miljon minus i protokollet. Det blev mycket minus för VR att fundera på.

    • heidi skriver:

      en stund innan vi hoppade på tåget mot åbo vällde det ut människor ur rälsbuss-minitåget från hangö. och på sommaren är det ju hur mycket mera människor som helst som åker av och an. jag fattar sommarfullproppet! urk! kan de inte göra rälsbussen längre, eller sätta blåtågen i trafik igen…

Kommentera

