Åtta saker om jaget

Jag hakar på, liksom engulapelsin och skrifva (och säkerligen många fler) har jag listat åtta grejer. Here goes:

1. Jag drack inte kaffe förrän jag var ca 25 år. Efter det var jag hooked. There´s nothing like a good cup of coffee in the morning (black as midnight on a moonless night).  Ändå är jag ingen storkonsument, dricker 2-3 koppar per dygn, men den där ena koppen på morgonen behöver jag verkligen.

2. Jga tycker om tvåor. 2 och 22 (både som datum och tex. spelskjortsnummer) har många gånger  haft stor betydelse i mitt liv. 22 juli var min lyckodag när jag var liten. När jag var sex år fick jag en abborre på kastspö den dagen, följande år en abborre OCH en gädda. Året därpå vann jag silvermedalj i en friidrottstävling precis den dagen. Det har alltid funnits ett skimmer över det datumet. Också det datumet förra året tänkte jag på att det var en varm och fin dag. Så hörde jag på radion om allt det hemska. Efter det fick datumet också andra konnotationer.
3. När jag kollar att tex. en dörr är låst, kollar jag alltid tre gånger. Om jag ännu efter det är osäker på om den verkligen är låst, kollar jag tre gånger tre gånger (sen tänker jag, Heidi, skärp dig…)

4. Att få blöta strumpor i badrummet på morgonen hör till mina värsta vardags-urk-grejer.

5. Jag blir ofta på dåligt humör av att städa (men jag jobbar på det, det blir bättre år för år). Sen tycker jag ju ändå att det är skönt och fräscht efteråt.

6. Jag tycker att jag är bra på mycket, tex. koka äppelmos, spika väggpanel, kasta pil, diska, skriva, köra båt, spela trummor (sånt jag kom på just nu).

7. När jag var liten kunde jag inte somna på främmande ställen, det gick över, nu sover jag gott. Min biblioteksskräck gick också över, som tur var.

8. Jag tycker att det har varit oerhört svårt att komma på de här åtta punkterna. På lite samma sätt tycker jag att det är svårt att skriva blogginlägg. Förslag på bloggidér mottages med tacksamhet!

Om heidi

Jag är författare och frilansskribent. På den här bloggen sätter jag upp vardagliga betraktelser, bilder och en och annan dikt.
Det här inlägget postades i jee!, vardag, viktigt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Åtta saker om jaget

  1. Malin skriver:

    Bra lista! Skriv mera om din biblioteksskräck!

  2. Mia Skrifver skriver:

    Hej. Vi har ju samma ålder på kaffestarten. Jag drack inte heller kaffe förrn jag blev 25. Eller hade kanske smakat nån äcklig kopp. Men sen. Från 25, så mycket kaffe så.

  3. Mikaela skriver:

    Jag vill också skriva åtta saker. Jag gillar listor, och jag gillar din lista.

    • heidi skriver:

      ja! skriv 8 saker! listor är bra men jag har inte gjort så många sådana på senast tid. jag försökte skriva en kommentar på ditt blogginlägg om igelkotten Martti men lyckades inte (googleaccountproblem… ska försöka på nytt!).

  4. sylvia skriver:

    Jag vill också höra mer om din blioteksskräck!

  5. Micko skriver:

    Googleaccountproblem, så kan det gå. Ganska ofta stöter jag också på dem…

Kommentera

